+47 23 96 65 96
NYATI Safari-bloggen

January 10, 2020

Av Claus Bo Becktoft, salgssjef i NYATI Safari

5. desember 2019. Det er helt stille ute i bushen. Men plutselig, midt på natten, blir jeg vekket av en lyd som jeg først ikke klarer å plassere. Etter noen minutter går det opp for meg at det er løvebrøl jeg hører! Men mer om det senere.

Jeg er på fottur i Sør-Afrika. Sommeren 2017 lanserte vi vår "NYATI Safari til fots". Turen ble raskt populær og har blitt prøvd ut av mange av våre NYATI Safari Lodge-gjester. Som salgssjef i NYATI Safari er det nå min tur til å prøve ut produktet vårt.

Grytidlig en onsdags morgen forlater jeg hjemmet mitt på Nordsjælland for å dra til Københavns lufthavn, Kastrup. De neste 17 timene tilbringer jeg med en av våre samarbeidspartnere, Qatar Airways, som flyr meg til Johannesburg i full komfort og yter god service underveis. Derfra flyr jeg videre til den vesle flyplassen ved byen Hoedspruit, hvor resten av NYATIs gjester ankommer to dager senere. De neste to nettene skal jeg tilbringe i bushen på fottur sammen med vandreguider, spise middag under åpen himmel og overnatte i telt.

Løvens brøl – en reiseskildring

Vel fremme i Hoedspruit ser jeg de to andre gjestene som også skal være med på fotturen. NYATIs sjefsranger Sydney tar imot oss og kjører oss til Chacma Bush Camp, startpunktet for turen vår. På Chacma Bush Camp tas vi imot av Luan og Terje, henholdsvis sjefsranger og ranger, som skal være guidene våre de neste dagene. Over en velkomstdrink informerer de oss om turen og programmet. Etterpå plasseres bagasjen vår i en åpen safaribil, og vi kjører av sted til vår første teltleir.

Når man er med på "NYATI Safari til fots", bor man i mobile teltleire som flyttes etter hver overnatting. Underveis forteller Luan meg imidlertid at siden utstyret blir svært slitt av å flyttes daglig, vil de i stedet etablere tre stasjonære teltleirer i 2020.

Den første dagen blir det ingen fottur siden vi ankommer først i firetiden på ettermiddagen. Til gjengjeld skal vi på game drive – det vil si safaritur i åpen safaribil som avsluttes med en "sundowner", hvor vi nyter drinker og snacks mens solen går ned over bushen. Som en fin innledning til vår forestående fottur, møter vi på både bøfler og elefanter der vi kjører rundt i viltreservatet Maseke Balule Game Reserve. Reservatet ligger i Greater Kruger National Park, som NYATI Safari Lodge også er en del av.

Etter behørig fotografering av solnedgangen, som forøvrig går fort på disse breddegradene, kjører vi tilbake gjennom det mørklagte landskapet, og det er kun lyset fra billyktene og Terjes lyskaster som lyser opp omgivelsene. Øyne dukker opp i mørket. Når lyset fra billyktene og lyskasteren treffer dyrene, lyser øynene deres opp som små glasskuler. Sansene mine skjerpes i takt med at omgivelsene blir stadig mørkere. Lyder og lukter blir tydeligere, og den livlige fantasien min setter fornuften på prøve. Selv her oppe i relativ sikkerhet i safaribilen er jeg pinlig klar over at klokken er "kvart på middag" for dyrene der ute.

Løvens brøl – en reiseskildring

Vel tilbake i leiren, hvor vi skal overnatte i den første natten, ligger det varme og kalde vaskekluter klar til oss. Og det er nødvendig når selv kveldstemperaturen ligger over 25 grader. Etter innlosjering i et komfortabelt telt med feltseng med skikkelig madrass, plass til kofferten og ryggsekken min og lykter plassert utenfor teltduken, er tid for middag ved leirbålet. Et flott dekket bord med to store lamper med levende lys og gode stoler rundt. Rundt oss er kvelden mørk og i ferd med å gå over til natt, og over oss gnistrer den sørafrikanske stjernehimmelen. Vi får servert en fantastisk treretters middag med gode viner til, og guidene underholder oss med historier og svarer engasjert på våre ivrige spørsmål. Klokken ni er vi alle slitne etter reisen og dagens opplevelser og velger å krype til køys. Jeg har ingen problemer med å sovne i den behagelige sengen. Her er det ingen sjenerende lyskilder, kun beksvart mørke.

Men så er det altså at jeg blir vekket av en lyd. Fem, seks, sju brøl som ender i en slags høylytt stønning! En løve!! Det er umulig å fastslå om løven lusker like ved eller er flere kilometer unna. Neste morgen forteller guidene våre at et løvebrøl kan høres på 7–8 kilometers avstand. Likevel hørtes det ut som om den befant seg rett utenfor leiren vår.

Neste dag vekkes vi allerede klokken 04.30. Vi får en lett frokost bestående av yoghurt med mysli, kavring, te og kaffe. Klokken 5.15, før solen fester grepet skikkelig, legger vi ut på vår første vandretur. Vi bærer kun en lett ryggsekk med vannflasker, kikkert og fotoutstyr i. All annen bagasje, inkludert kofferter, transporteres av personalet i safaribilen. Før vi legger ut får vi en gjennomgang av reglene: Vi skal gå på rekke etter hverandre, og guidene skal gå forrest med ladd gevær (for sikkerhets skyld). Vi skal også være tause mens vi går. Ser man et dyr, har et spørsmål til guiden eller rett og slett trenger en pust i bakken, er eneste kommunikasjonsmåte å knipse med fingrene eller klappe oss på lårene.

Løvens brøl – en reiseskildring

Vi vandrer gjennom uttørkede elveleier som bare venter på neste regnskyll, bortover bushen og gjennom busker og kratt – alt for at vi skal få oppleve mest mulig på turen. Og underveis lærer vi masse. Guidene er utrolig kunnskapsrike og forteller om alt fra mikroskopiske planter og dyreekskrementer til hvilke dyr som lever i bushen – som guidenes trente øyne oppdager lenge før våre.

Etter to timers vandring er det pause og tid for å drikke vann og tre av på naturens vegne – bokstavelig talt. Så fortsetter fotturen i to timer til. Denne første dagen spiser vi brunsj på et utsiktspunkt som kalles "Lion King", og som eies og benyttes av NYATI Safari Lodge til bushmiddager. Det diskes opp med en enkel, men like fullt overdådig brunsj. Mat, vann og kaffe inntas mens vi nyter den flotte utsikten fra utsiktspunktet.

Så er pausen over, og vi vandrer videre mot neste mål, som er teltleiren. Den blir flyttet mens vi er på vandretur. Etter et par timer kommer vi fram til leiren, og nå skal det slappes av. Den mobile dusjen tas i bruk, og selv om vanntrykket er svært beskjedent, er det fantastisk å få skyllet av seg støvet fra dagens vandring. Vannet er deilig oppvarmet av solen. Det serveres kaffe, kjeks og oster i et av teltene, og sittende komfortabelt er det på tide å gå gjennom dagens bilder og diskutere vandreturen i detalj.

På tampen av ettermiddagen er det tid for enda en game drive, og vi setter oss i den åpne safaribilen for å kjøre ut i bushen. Imens begynner kjøkkenpersonalet forberedelsene til kveldens treretter. På turen kommer vi svært tett innpå en flokk med elefanter på jakt etter mat – de velter trær for å komme til bladene i tretoppene. En elefant trenger omkring 300 kilo mat om dagen, noe landskapet kan bære preg av – for ikke å snakke om at den jo må gjøre fra seg iblant også.

Vi fotograferer nok en nydelig solnedgang mens vi koser oss med drinker og snacks. Så går turen tilbake til leiren i mørket. Denne kvelden opplever vi et veritabelt stjernefyrverkeri over hodene våre mens vi nyter vår treretters middag med kraftige sørafrikanske rødviner til. Kveldens hovedrett henter vi selv ved bålet, hvor kokken har kokkelert mens vi har vært på tur. Etter kaffen bærer det rett i seng – en ny dag venter klokken 04.30.

Løvens brøl – en reiseskildring

Ritualet er det samme som morgenen før: En kattevask med klut, en kopp kaffe og litt yoghurt med mysli før avgang klokken 05.30. I dag skal vi "bare" gå i 2 x 2 timer, og nok en gang fraktes bagasjen vår til neste brunsj-sted, som også er vår endestasjon. Denne morgenen ser vi flere av "The Small 5", som består av maurløve, leopardskilpadde, elefantspissmus, neshornbille og fuglen bøffelvever. Alle fem er fascinerende dyr som spiller viktige roller i naturens økosystem. Mens vi observerer de små insektene, briljerer guidene våre nok en gang med fortellinger og beskrivelser av livet i bushen. Ikke bare lærer vi masse om "The Small 5", vi får også vite en hel del om botanikk.

Etter en velfortjent pause går vi videre, og kort tid etter signaliserer Luan til oss at vi må stå helt stille! Vi blir stående på en lang rekke og følger Luans anvisninger om å kikke til venstre. Der, kun 75 meter unna oss, står en bøffelflokk, og bøfler skal man ikke prøve å løpe fra, å gjøre det er den visse død! En god stund senere har bøflene studert oss ferdig og mister interessen for oss. Vi virker ikke farlige. Litt etter vandrer vi videre og etter enda en time kommer vi til Olifants River, som vi følger en halvtimes tid. Her ved elven har kokken tryllet fram en helt fantastisk brunsj til oss. Og der, som et fatamorgana, dukker følgebilen vår opp. Etter en nødvendig pause og et deilig, siste måltid er vår "NYATI Safari til fots"-tur over. Vi blir kjørt fra brunsj-stedet til NYATI Safari Lodge, hvor vi tas imot med store smil og åpne armer.

Tips: Gode vandresko

/NYATI Safari

Kontakt oss
Kontakt Nyati
Ring oss på +47 23 96 65 96 eller skriv til:
Vennligst skriv inn alle nødvendige felt
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse
Send
Dette nettstedet bruker funksjoner som eldre versjoner av Internet Explorer ikke støtter. Du bør derfor endre eller oppgradere nettleseren din.